میزان موفقیت در پروژه های سئو چگونه تعیین میشود؟
تصور کنید که بعد از راه اندازی یک وبسایت زیبا و تلاش زیاد برای بهبود بازاریابی محتوایی آن، زمان زیادی را هم برای توجه به شخصیت خریداران و مخاطبان هدفتان صرف کرده اید. حالا زمان آن رسیده که نتیجه تلاش ها و آخرین پیشرفت های کمپین های راه اندازی شده را به کارفرما و بالادستی ها نشان دهید. در این مرحله با چند پرسش جدی مواجه میشویم:
- چطور میتوان دستاوردهای کسب شده را به طور واقعی به آنها ثابت کرد؟
- برای نمایش ارزش های به دست آمدهی پروژه به کارفرما یا مدیر، چه معیارهایی وجود دارد؟
پاسخ این سوال ها در دل “شاخص های کلیدی عملکرد” یا همان KPI ها نهفته ست.
اما مهمترین KPI هایی که می توانند موفقیت شما در سئو و بازاریابی دیجیتال را نشان دهند را می شناسید؟
در این مقاله 8 مورد از این شاخص های حیاتی برای تعیین میزان موفقیت یک پروژه سئو را به شما معرفی می کنیم.
1- افزایش بازدید سایت از گوگل یا Organic Sessions
این شاخص، افزایش بازدید وبسایت شما از طریق موتورهای جستجوگر مثل گوگل و بینگ را زیر نظر می گیرد. هر session به معنی ورود یک کاربر به صفحات وبسایت شما، انجام یک فعالیت مثل اسکرول کردن، کامنت گذاری و یا لایک کردن مطلب و در نهایت خروج کاربر از وبسایت است. اما در صورتی که یک کاربر هیچ گونه فعالیتی روی صفحه وبسایت شما نداشته باشد، این سشن به طور خودکار بعد از 30 دقیقه بسته خواهد شد.
هر کاربر می تواند چندین سشن را در زمان بازدیدش از وبسایت شما ایجاد کند. بازدیدهای طبیعی یا همان سشن های ارگانیک به طور مستقیم به کمک ابزار گوگل آنالیتیکز قابل ردیابی و بررسی هستند. اما ابزارهای جانبی ای مثل Agency Analytics نیز هستند که گزارش های جمع آوری شده ای از منابع مختلف را در این باره برای شما جمع آوری میکنند.
به جرات باید بگوییم که ترافیک طبیعی وبسایت شما مهمترین شاخص کلیدی عملکرد آن است. چرا که به طور مستقیم همسو با هدف اصلی فعالیت های سئو یعنی دیده شدن در موتورهای جستجو است.
با کمی موشکافی در داده های آماری و موقعیت وبسایتتان روی کلمات کلیدی مختلف در گوگل آنالیتیکز یا گوگل سرچ کنسول، می توان دلایل بالقوه ی رشد در شاخصِ مهم organic sessions را پیدا کرد.
2- بهبود رتبه در کلمات کلیدی مهم یا keyword ranking increases
معیار رتبه کلمات کلیدی درواقع براساس جایگاه وبسایت شما در کلمات کلیدی مشخص روی موتورهای جستجوگر قدرتمندی مثل گوگل و بینگ تعیین می شود. هرچقدر به جایگاه اول نزدیک باشید طبیعتا وضعیت بهتری خواهید داشت و هرقدر که جایگاه شما در کلمات کلیدی با ارزش یعنی کلماتی که جستجوی بیشتری دارند بهتر باشد، موفق تر خواهید بود.
3- افزایش فروش و نرخ تبدیل کاربر به مشتری lead/conversions
حتما دوست دارید و امیدوارید که کاربر جذب شده به وبسایت در نهایت به فروش شما ختم شود.
یک کاربر جذب شده یا همان lead در واقع یک مشتری بالقوه است که احتمالا یکی از فعالیت های زیر را انجام میدهد :
- ثبت نام در خبرنامه
- پر کردن فرم ارتباط با ما برای کسب اطلاعات بیشتر
- برقراری یک تماس تلفنی
- ثبت نام در وبینار های شما
- یا از همه خوشایندتر، خرید محصولات به صورت آنلاین
4- نرخ خروج از سایت یا Bounce Rate
نرخ پرش در واقع معیاری ست که درصد خروج کاربران بلافاصله پس از بازکردن وبسایت شما بدون هیچ فعالیتی را اندازه گیری می کند. این معیار براساس تعداد Session های بدون فعالیت نسبت به کل session ها اندازه گیری می شود.
نرخ پرش استاندارد چیزی در حدود 40 تا 60 درصد است. این به این معناست که نزدیک به نیمی از سشن های ایجاد شده توسط کاربران بدون هیچ فعالیتی از سوی آنها به پایان رسیده است.
این معیار از این جهت با اهمیت است که برای الگوریتم های موتورهای جستجوگر، رضایت کاربران در مشاهده نتایج، اولویت بسیار بالایی دارد. زمانی که یک کاربر عبارتی را جستجو می کند، موتورهای جستجو تلاش می کنند تا مرتبط ترین نتایج با بهترین کیفیت ممکن را به کاربرانشان نمایش دهند تا مشکلی از آنها را حل کنند. 5- تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید یا Page Per Session
این معیار به طور میانگین به شما نشان می دهد که هر کاربر چه تعداد صفحه از وبسایت شما را در هر بار مراجعه به وبسایت بازدید کرده است. توجه داشته باشید که مراجعه مجدد به یک صفحه از وبسایت نیز در این معیار اندازه گیری می شود.
سوالی که پس از شناخت این شاخص عملکرد پیش می آید این است که رقم منطقی برای آن چقدر است؟
توجه کنید که شاخص page per session وابستگی کاملی با عمق و ساختار سایت شما و همچنین پیچیدگی مسیر تبدیل کاربران شما به مشتری دارد، در نتیجه نمیتوان یک عدد مشخص برای همه سایت ها در نظر گرفت.
اگر وبسایت شما یک وبسایت تک صفحه ای باشد، 1 صفحه در هر بازدید طبیعتا آمار منطقی ای خواهد بود. در این صورت بهتر است برای سنجش عملکردتان به مدت زمان حضور کاربر بر روی وبسایت تمرکز کنید.
در مقابل، اگر وبسایت شما محتواهای متعددی برای ارائه اطلاعات به کاربر دارد و یا صاحب یک وبسایت فروشگاهی هستید که کاربر در آن به مقایسه محصولات مختلفی می پردازد، باید انتظار تعداد صفحات بسیار بیشتری را در آمار “متوسط تعداد صفحات بازدید شده” تان داشته باشید.
6- زمان متوسط حضور کاربر در سایت Average Session Duration
یکی دیگر از معیارهای سنجش عملکرد سئو، زمان متوسط حضور کاربر در وبسایت شماست. به هر میزان که عمق محتوا و ساختار سایت شما بیشتر باشد، می توانید انتظار داشته باشید که این زمان نیز بیشتر باشد.
هرقدر که محتوای شما راضی کننده تر باشد، کاربر اشتیاق بیشتری برای ماندن در صفحه شما، مطالعه محتوا و کلیک بر روی لینک های داخلی شما خواهد داشت. حتما از خودتان میپرسید که افت یا رشد شدید در نرخ متوسط زمان حضور کاربر روی وبسایت نشان دهنده چه چیزی ست؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهتر است برای رفع این مشکل با بهبود عملکرد دکمه های فراخوان (CTA) و همینطور لینک سازی های داخلی استاندارد، کاربر را به مسیر درست تبدیل به مشتری هدایت کنید. همچنین ارائه محتوای ارزشمند، فعال سازی بخش نظرات در صفحه و استفاده از ویدئو میتواند زمان حضور کاربران را افزایش دهد.
7- مدت زمان بارگذاری صفحات Page Load Time
شاید در وهله اول این نکته قابل لمس نباشد اما افزایش زمان لود صفحات می تواند عاملی منفی و تاثیرگذار بر روی تمامیِ شاخص های عملکرد کلیدی که نام بردیم باشد.
اگر زمان لود صفحه بیشتر از حد انتظار شما طول بکشد، به طور طبیعی به صفحه نتایج موتور جستجو بازخواهید گشت. به همین سادگی در صورتی که بارگذاری صفحه زیاد طولانی شود، علاقه ای به ادامه جستجو در آن سایت نخواهید داشت. حتی یک درجه بالاتر، با افزایش این زمان طبیعتا تمایلی به خرید از این وبسایت نخواهید داشت چرا که اولین برخورد شما با این وبسایت ناخوشایند بوده است.
8- مهمترین صفحات خروج از سایت Top Exit Pages
صفحه خروج درواقع آخرین صفحه ای است که کاربر قبل از خروجش از وبسایت شما در آن حضور داشته. خروج کاربر به معنی بستن تب وبسایت شما، بستن مروگر و یا جستجوی یک وبسایت تازه است.
نکته مهم در مورد این شاخص کلیدی عملکرد آن است که الزاما صفحات خروج صفحات بدی نیستند. برای مثال ممکن است صفحه خروج کاربر شما صفحه تشکر از خرید، یا تایید خرید باشد. اما درصورتی که بیشتر کاربران شما، از جایی خارج شده اند که مد نظر شما نبوده و یا انتظارش را نداشته اید، این اتفاق می تواند نشان دهنده ی فرصت جدیدی برای بهبود UX سایت باشد.
برای یافتن صفحات خروج سایت می توانید به کمک گوگل آنالیتیکز در قسمت behavior reports و از بخش Site content به صفحات خروج یا exit pages دسترسی داشته باشید.